Skoro jako v České republice, trvala rekonstrukce silnice v Zavavově více než rok a to se ještě předělávala několikrát. A proč k tomu muselo dojít? Byly tam snad vyjeté koleje nebo díry? Nikoliv, původní cesta byla tak skvěle udělaná, že nebylo potřeba ji rekonstruovat. Ale mě to nedalo a chtěl jsem na kolejišti samojezdicí auta od Faller.
Začalo to přáním k narozeninám o start-set od Faller. Že bych si to prostě zkusil na stávající “korkovou” (viz Asfaltka kolem nádraží a železniční přejezd) cestu aplikovat. Start-set jsem dostal a teď nastal čas najít řešení, jak to na tu cestu dostat s nejmenším poškozením a co nejjednodušeji.
Začalo to drátem
Součástí start-setu Faller je i vodící drát, který je potřeba umístit do silnice tak, aby se ho magneticky drželo jedoucí vozidlo. Rozhodl jsem se tedy jít jednoduchou cestou a nožem jsem vyřezal drážku do korkové cesty a drát tam vyloženě nacpal. Poté zatřel barvou a mohlo se jezdit. Na prvním videu je sice vidět, že to funguje, ale dokonalé to rozhodně nebylo. Často se stávalo, že magnet se drátu nedržel a vozidlo vyjelo z cesty. Také drážka v cestě byla dost vidět (viz galerie).









Končí to magnetickou páskou
Hledal jsem tedy jiné řešení a modeláři na Facebooku mi poradili použít magnetickou pásku, která lépe vede vozidlo po silnici. Ovšem páska je o dost silnější a tak bylo potřeba řešit, jak magnetickou pásku do stávající silnice dostat.


V tuto chvíli jsem si vzpomněl na nástroj, který jsem viděl již dříve, jako příslušenství k vrtačkám a bruskám Dremel. Jednalo se o držák na frézování. Objednal jsem tedy tento držák i s frézkami z Amazonu.
Frézování do korku celkem šlo – viz video. Ale problém byl se stávajícími chodníky, lampami, závorami a dalším příslušenstvím, které blokovalo cestu frézovacímu držáku. Bohužel tak zůstalo hodně míst nevyfrézovaných a bylo nutné je opatrně frézovat ručně.
Po vyfrézování jsem magnetický pásek přilepil do vyfrézovaného pruhu a začal práci se tmelem. Tohle mi opravdu nešlo a můžete posoudit sami ve fotografiích, že některé části se opravdu nepovedly. Ovšem po zaschnutí se většina dala vybrousit smirkovým papírem. No bylo z toho spousta prachu… Po zaschnutí jsem použil originální barvu od Faller k nabarvení cesty – tentokrát už nebyla tak černá a dokonce i struktura se dost změnila díky tmelu. Jednotlivé části postupu můžete vidět v následující galerii.
Galerie – vyfrézovaná cesta






Galerie – tmelení















Galerie – po nabarvení a ladění detailů





Jak to nakonec dopadlo?
Celou tu práci s tmelem a barvou jsem opakoval několikrát. Bohužel se totiž stalo, že vyfrézovaná drážka byla někde o trochu hlubší a jinde zase méně. To zapříčinilo, že vzdálenost mezi magnety se na různých místech liší. Snažil jsem se to mockrát doladit, ale nakonec jsem to vzdal.
Jsou dobré dny, kdy dodávka projede trasu celou a jsou špatné, kdy se místy zasekává nebo vyjede z trasy. Po více jak roce dřiny, jsem se rozhodl, že se s tím spokojím tak, jak to je. A to jsem nezapojil ani žádné rozdvojení na autobusy nebo zastavovací cívky.
Nakonec ještě čáry a přechod pro chodce
Na čáry a přechody pro chodce jsem si koupil bílou fixu edding. Některé čáry jsou podle pravítka a jiné podle polohovatelného pravítka od NOCH. Přechod pro chodce jsem dělal podle šablonky (už nevím jestli od Faller, NOCH nebo Bush). První pokus jsem zkoušel tak, že jsem fixou přímo obkresloval šablonu, ale z toho nevznikl pěkný výsledek. Na druhý pokus jsem si nejdříve předkreslil tužkou a poté podle pravítka maloval. Ani to není dokonalé, ale je to lepší.





